NOVINKY

História píly LT40: Postupné vylepšenie hlavného motora

4. augusta 2022

História píly LT40: Postupné vylepšenie hlavného motora

Hlavný motor píly je jedna z najkritickejších častí tvoriacej výkon potrebný pre efektívne pílenie kmeňa. Motory inštalované začiatkom deväťdesiatych rokov na prvých pílach LT40 boli ekonomické a pomerne silné. A navyše, čo je najdôležitejšie, dokonale sa hodili na mobilnú pílu s malou hmotnosťou a kompaktnou konštrukciou.

Typická piliarska firma z konca osmdesiatych rokov prevádzkovala ťažkú a zastaralú stacionárnu rámovú pílu, ktorá nemala nič spoločné s efektívnou výrobou dreva. Táto stará technológia prinášala vysoké ekonomické náklady a mala negatívny vplyv na životné prostredie. Vtedy používané hlavné motory mali vysokú spotrebu energie a ich práca sa vyplytvala na množstve triesok a pilín. Tieto motory boli hlavne elektrické, predimenzované, s charakteristickými chladiacimi rebrami, vyzerali výkonné, ale v skutočnosti mali vzhľadom na svoje pôsobivé rozmery pomerne nízky výkon.  

Obrovská zmena prišla s objavenímm sa motorov nainštalovaných na píle LT40. Napriek ich malým rozmerom mali dostatočný výkon, nespotrebovávali priveľa paliva a ľahko sa obsluhovali. So správnym hlavným motorom dodávajúcim dostatočný výkon, mohol tenký a úzky pílový pás píliť kmeň ľahšie a produkovať dosky s dokonale rovným povrchom.



Spaľovacie motory na pílach LT40


Prvé píly LT40, ktoré do Poľska doviezli v deväťdesiatych rokoch, boli poháňané benzínovými motormi americkej firmy ONAN. Išlo o motor s dvoma protiľahlými valcami (boxer) s veľkým liatinovým zotrvačníkom a výkonom 24 k. Mal povesť zdatného a spoľahlivého agregátu a pracoval dobre v každom počasí.  

V roku 1992 uviedol Wood-Mizer prvý vznetový (diesel) motor od firmy ACME Motori. Tento taliansky motor poskytoval výkon 20 k, no u uživateľov to nevyhral kvôli častým poruchám a zlému fungovaniu. „Motory od ACME Motori možno vyzerali pekne a boli kompaktné, ale na píly neboli vhodné. Boli navrhnuté hlavne pre stavebné stroje, ako sú elektrické centrály alebo omietacie stroje, kde pracovali stabilne a nepretržite. Na píle pracoval motor dobre pri nízkej rýchlosti, ale akonáhle sa pílový pás vnoril do rezu a motor pracoval v záťaži, strácal svoj rovnomerný a stabilný pracovný rytmus,” vysvetľuje Robert Fret, skúsený špecialista zákazníckeho servisu.

Škála spaľovacích motorov sa rozšírila v roku 1996 so zavedením talianskeho vznetového motoru Lombardini, ktorý bol k dispozícii v dvoch verziách - 30 a 40 k. Tento motor vyžadoval viac pozornosti a starostlivosti počas prevádzky a zákazníci si ho neobľúbili. Jeho hlavnou slabinou bolo, že sa mu často prehrievala hlava a zle fungoval systém vstrekovania paliva.   

V roku 2000 dostali píly Wood-Mizer japonské vznetové motory od firmy Kubota, ktoré si užívatelia rýchlo obľúbili. Tieto motory boli konštrukčne jednoduché, spoľahlivé a pracovali bezchybne skoro v každom klimatickom prostredí. Vačkový hriadeľ bol na ozubených kolesách a nevyžadoval žiadny servis. „Keď sme zaviedli motory Kubota, nevynorili sa žiadne problémy. Za ostatných 20 rokov si spomínam len na dve väčšie poruchy u týchto motorov, ktoré nahlásili nášmu oddeleniu,” tvrdí Dariusz Kujawa, ktorý šéfuje zákazníckemu servisu už od začiatku deväťdesiatych rokov.

Kvôli prísnym emisným normám sa motory Kubota D33 a D42 už v EU nepoužívajú. No stále sa predávajú v Ázii a Afrike.

Ostatných niekoľko rokov dodáva prevládajúci hlavný motor na pílu LT40 firma Kohler, výrobca osvedčených a spoľahlivých benzínových motorov.  




Elektromotory na pílach LT40


Prvé elektromotory na píle LT40 pre európsky trh dorazili v roku 1991. Americké motory Baldor (11 kW) s klasickým rozbehovým mechanizmom si získali reputáciu odolných a spoľahlivých pohonných jednotiek a vzhľadom na svoje malé rozmery boli relatívne silné. „Prvé elektromotory od firmy Baldor urobili na našich zákazníkov dojem. Boli ľahké a kompaktné s hladkým telom bez rebrín. Ľudia nemohli uveriť, že taký malý motor dáva toľko výkonu,” spomína Robert Fret.

Píla LT40 s trojfázovým motorom zo začiatku deväťdesiatych rokov bola vybavená 12V jednosmernou inštaláciou mechanizmu posuvu reznej hlavy a hydraulických funkcií lôžka. V praxi to znamenalo, že hoci bola píla vybavená hlavným motorom na striedavý prúd, potrebovala aj 12V batériu a alternátor na jej dobíjanie. „Vzniko z toho množstvo nedorozumení medzi našimi zákazníkmi, ktorí nemohli celkom pochopiť, prečo píla s elektromotorom ako hlavnou pohonnou jednotkou potrebuje ešte aj alternátor,” hovorí Robert Fret.  

Vtedy bola základová doska hlavného motora univerzálna, umožňovala majiteľovi, ak bolo treba, zmeniť hlavný motor z benzínového na elektrický. Zákaznícky servis to pre užívateľov aj často vykonával. Celá operácia výmeny hlavného motora trvala len 2 hodiny.   

Kompletný prechod na striedavé napájanie LT40 se uskutočnil v roku 1998 a bol veľmi podstatným technickým zdokonalením píly. Táto úprava umožnila unifikovať elektrickú inštaláciu 380V bez alternátora a batérie. Nová inštalácia zlepšila a rozšírila prevádzku hydraulických funkcií lôžka. U striedavej verzie píly LT40 nebolo nutné mazať kontakty valcových prepínačov, čo jednosmerné verzie vyžadovali – z pohľadu operátora to bola efektívna modifikácia.  





Kto potrebuje benzínový motor a kto elektromotor?

Základný konštrukčný predpoklad otcov píly LT40, Dona Laskowskeho a Dana Tekulve, bolo vytvoriť ľahký a kompaktný stroj, ktorý by mohol píliť kmene kdekoľvek v okolí, takže myšlenka použiť spaľovací motor bola úplne opodstatnená. Navyše, zemepisné vzdialenosti hrajú v USA podstatnejšiu úlohu ako v Európe, hustota osídlenia v mestách a na dedinách je rôzna a ceny benzínu sú vždy celkom rozumné.         

Avšak situácia v niektorých európskych krajinách (napríklad v Poľsku) je iná. Užívatelia píl často pracujú neďaleko usadlostí, kam môžu ľahko natiahnuť elektrický kábel. Elektromotor Baldor bol známy svojou jednoduchou konštrukciou a minimálnymi nárokmi na údržbu, na rozdiel od benzínového motora, ktorý potreboval pravidelnú sezónnu výmenu oleja a filtrov. Množstvo zákazníkov sa rozhodlo kúpiť mobilnú pílu LT40 s elektromotorom s tým, že vždy so sebou musia brať napájací kábel, nech už so svojou pílou pôjdu kamkoľvek.  



Súčasnosť

Píla Wood-Mizer LT40 sa dnes ponúka v benzínovej alebo elektrickej verzii s niekoľkými výkonovými možnosťami. Majiteľ si môže voľne vybrať, ktorá výkonová možnosť bude zodpovedať jeho piliarskym potrebám a zvoliť jednu z elektrických verzií 11, 15, alebo 18,5 kW, benzínový motor Kohler 14-38 KW alebo dieselový motor Kubota D25.

Stojí za to zmieniť sa o výnimočnom pohonnom mechanizme, ktorý prekonáva ostatné píly v rade. Je oddelený od komory pílového pásu, aby bol chránený pred nečistotami a pilinami vznikajúcimi pri pílení. Výkon z hriadeľa hlavného motora na koleso pílového pásu sa prenáša odolným unifikovaným hnacím remeňom spojeným s mechanizmom spojky – je to buď štandardná spojka pre manuálny rozbeh pílového pásu alebo voliteľná automatická spojka ovládaná elektronicky.



***

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Vitajte

Tu sa dozviete, ako majitelia pásových píl Wood-Mizer po celom svete aktívne budujú lokálne ekonomiky, keď pília drevo udržateľnejšie a výnosnejšie.

Kontaktujte nás pre viac informácií o Wood-Mizer alebo o ktoromkoľvek z týchto článkov.

TLAČOVÉ STREDISKO